Dag 21-30 Gili air, dag 31 Bali, AANKOMST IN NEDERLAND

27 juli 2016 - Gili Air, Indonesië

Hallo allemaal!

Ik heb weer een nieuw reisverhaal voor jullie. Zoals jullie aan de titel kunnen zien, ben ik de afgelopen week alleen maar op Gili air geweest, en 1 dagje op Bali. Bereid je dus voor op een verhaal over zon, zee en strand! Veel plezier :)

Aangezien ik dus de laatste tien dagen ofzo alleen maar op Gili air ben geweest, zal ik niet iedere dag apart beschrijven, want we hebben zowel iedere dag op het strand gelegen dus dan kan ik iedere dag hetzelfde typen haha. Wel hebben we sommige dagen ook andere activiteiten gedaan, die ik hier zal beschrijven.

Na het avondeten gingen we meestal nog ergens even een drankje doen in een bar of restaurant. Ergens in het begin van onze 'gili eilanden trip' kwamen we terecht bij Starbar. Hier hebben we twee super aardige jongens leren kennen, die hier werken. Ze hadden hele inspirerende verhalen over gili-life en aan het eind van de avond gingen ze gitaar spelen en zingen, echt heel leuk. Het gili leven is hier een heel begrip opzich. Iedereen die hier woont of werkt heeft een heel relaxte sfeer om zich heen. Je merkt dat echt heel goed op dit eiland, niets moet en alles mag. Echt heel apart om mee te maken dat alles hier zo relaxed is, want dat is in Europa echt heel anders. Iedereen heeft haast en alles is tijdgericht! Dat is denk ik ook waarom wij de gili eilanden zo leuk vinden en hier zo lang blijven haha, omdat het totaal tegenovergesteld is van het drukke leventje in Nederland. Wat ook heel fijn is, is dat er geen auto's of scooters op het eiland zijn. Er zijn een stuk of 5 elektrische scooters die geen geluid maken, dus daar heb je geen last van. Verder gebeurt alles met paard en wagen en met de fiets of lopend :p.

Sinds dat we die jongens hebben leren kennen, zijn we eigenlijk iedere avond naar Starbar geweest en de laatste drie nachten hebben we daar ook geslapen, want ze hadden geen kamers meer vrij op onze oude accomodatie. Op een avond vroeg een jongen, Agung, of wij de volgende dag met hem mee naar Lombok wilden, zodat hij een aantal dingen kon laten zien. Ze kunnen ongeveer twee keer in de maand een dag vrij krijgen en dan gaan ze meestal hun familie bezoeken. Dat was dus nu het geval en Agung vroeg of wij mee wilden. Dit leek ons meteen echt een heel leuk idee, en nadat ik papa en mama gerust gesteld had dat hij echt te vertrouwen is (ja ik weet het, dat zegt iedereen als ze iemand ontmoet hebben) en dat ik hen op de hoogte zal houden gedurende de dag, kon het avontuur beginnen haha. De volgende dag spraken we rond acht uur af bij Starbar en daarna gingen we met de publieke ferry naar Lombok. Hier aangekomen reden we naar het huis van zijn ouders. Zijn moeder was ook thuis, echt een super superlieve vrouw. Het was wel echt heel jammer dat ze geen Engels sprak, dus het was lastig om te communiceren. Hij had ook twee mega schattige hondjes, echt heel lief! Het huis was ook echt heel mooi, we zijn niet echt binnen geweest, want ze hebben zegmaar een soort van veranda en daar hebben we gezeten en vanaf de veranda is er direct een deur naar zijn kamer, dus de woonkamer ofzo hebben we niet gezien, maar het was wel een best groot huis en heel mooi versierd. Zijn moeder had lunch voor ons gemaakt, echt heel schattig en het was echt super lekker. Na de lunch zijn we naar het strand gegaan vlakbij zijn huis, en hebben we de hele middag een beetje gerelaxed op het strand. Om half vier was het tijd om terug te gaan naar de haven, want de laatste boot gaat rond half vijf. Agung bleef een nachtje bij zijn ouders, dus wij gingen met zn tweeën terug naar Gili air. In de avond hadden we afgesproken met Jeanine en Angela om samen te eten, want zij waren ook weer gearriveerd op Gili air. Dit was erg gezellig en alles bij elkaar was dit dus een hele leuke en bijzondere dag. Heel leuk om te zien hoe locals leven, en hoe het eraan toe gaat in een niet toeristisch dorpje.

We hebben ook nog een ochtendje gesnorkeld! Dit was wel leuk, alleen ik vind het echt een akelig idee dat er zoveel vissen overal om je heen zijn haha. Met duiken was ik daar niet zo erg mee bezig, omdat ik meer bezig was met mijn oren en het ademen, en dan heb je zon heel pak aan, dus dat is minder eng haha! Alleen als je daar dan in het water ligt met alleen je bikini en alle vissen zijn op tien centimeter afstand, voelt dat echt heel ongemakkelijk. Mijn ultieme doel voor deze reis was dat ik een schildpad wilde zien! Ze zeiden dat ze vooral 's ochtends te zien waren, dus daarom gingen wij 's ochtends snorkelen. Helaas heb ik er toen geen gezien. 'S middags gingen Jeanine en Tina nog een keer snorkelen, maar ik ging niet mee want ik had een beetje hoofdpijn en was moe. Nou, 3 keer raden wat zij hebben gezien? EEN SCHILDPAD. Een super grote :( Ik baalde echt suuuper erg dat ik niet mee was gegaan natuurlijk, echt stom haha. Ik denk dat die schildpadden gewoon een hekel aan mij hebben ofzo. Maargoed, ik kon natuurlijk wel hun mooie foto's en filmpjes zien haha.

Gili air is echt een heel klein eiland. Wij hadden een paar dagen een fiets gehuurd en in drie kwartier ben je heel het eiland rondgefietst denk ik. Ook heb ik een keer het eiland rondgewandeld en hier deed ik anderhalf uur over. Verder hebben we op de Gili's niet heel veel meer gedaan als op het strand liggen, rondwandelen, lol maken, cocktails drinken en aan de bar hangen haha! Voor mij was dit echt de perfecte vakantie na de drukke tour met de groep. Even lekker uitrusten en doen waar ik zelf zin in heb en wanneer ik dat wil. De laatste dag op de Gili eilanden en het afscheid met de jongens was dan ook erg moeilijk. Het is gewoon heel raar om te beseffen dat je die jongens waarschijnlijk nooit meer gaat zien, terwijl we in zo'n korte tijd wel echt goede vrienden zijn geworden, voor zover dat kan natuurlijk. Je bent en blijft een toerist haha.

Eerder vertelde ik al dat wij met de boot terug zouden gaan naar Bali. En omg, wat had ik spijt hiervan. Ten eerste had de boot een vertraging van twee uur. En ik was gewoon totaal vergeten dat een boot vertraging kon hebben. Het is superlogisch, want alles in Indonesië is te laat, maar ik was het op dat moment echt even vergeten. Toen zaten we op de boot en het was echt verschrikkelijk. Ik ben nog nooit zeeziek geweest, maar dit was echt erg. Constant gehobbel en dat twee uur lang. Ik denk ook dat het komt omdat het een speedboot was, dus het was meer dat de boot over de golven vloog dan dat hij er echt doorheen voer. Na deze hobbelige rit kwamen we dus weer aan op Bali en 's avonds laat kwamen we aan bij ons hotel. We hebben niet veel meer gedaan en ook de dag erna niet meer. Even over het strand gelopen en toen was het alweer zo avond. In de avond moest ik vertrekken naar het vliegveld, want mijn vlucht vertrok in de nacht. Tina ging met me mee naar het vliegveld en daar was dan het moeilijkste moment van heel deze vakantie! Afscheid nemen van elkaar, terwijl we gewoon een hele maand bij elkaar hebben geslapen. Alle herinneringen die ik aan Indonesië heb, heb ik met haar gedeeld. We hebben alles samen gedaan en ik ben echt heel blij en dankbaar dat ik haar ontmoet heb. Ik weet zeker dat ik haar ooit nog een keer zal zien, maar het afscheid was wel moeilijk haha. Ik ben sowieso echt heel slecht in afscheid nemen.

En daar begon het dan, mijn reis terug naar ons koude kikkerlandje. Ik was opzich wel blij dat ik naar huis kon, maar toch had ik nog wel twee weekjes willen blijven in Indonesië haha. Het is echt zo snel gegaan, alles lijkt echt als de dag van gisteren. Ik heb ontzettend genoten van deze reis, de mooiste, meest inspirerende en meest geweldige reis uit mijn hele leven. De herinneringen die ik hier gekregen heb, zullen mijn hele leven bij me blijven en ik ben blij dat ik dit heb kunnen en mogen doen! Ook vond ik het erg leuk om al jullie reacties op mijn blog te lezen :)

Dit was dan dus de allerlaatste blog over mijn Indonesië reis, maar wees niet bang, ik hoop dat ik nog veel meer mooie reizen mee mag maken, en ook dan zal ik jullie weer op de hoogte houden :)

xxxxxxxx

1. Sjaan van loon:
    27 juli 2016
    Heel mooi verhaal esmee je hebt een hele mooie vakantie gehad...
    Heel ontroerend ook dat afscheid nemen van die vrienden..
    Maar ik ben toch blij dat je weer terug bent...
  2. Marloes:
    28 juli 2016
    Prachtig Esmee! Dat zijn herinneringen voor het leven! Ik vind het super gaaf dat je dit gedaan hebt. En nu weer genieten van je leventje thuis! X