Dag 12 Red island, dag 13 Pemuteran, dag 14 Pemuteran, dag 15 Sanur

9 juli 2016 - South Denpasar, Indonesië

Hallo allemaal,

Ik heb weer een nieuw reisverhaal voor jullie! Veel plezier met lezen :)

Na het avondeten op de eerste dag op Red island (dag 11 nog) hebben we met iedereen bij elkaar gezeten en een beetje gekletst en iets gedronken. Het was heel gezellig en ze hadden ook vuurwerk dat afgestoken werd vanwege het eind van de ramadan. Op het einde van de ramadan is er een 3daags feest in heel Java, maar op red island hebben we hier eigenlijk niet zo veel van genekt, behalve het vuurwerk dan. Toen iedereen gezellig aan het kletsen was, kwamen de jongens van het surfkamp ineens met een welkomstdrankje: whiskey cola. Bah ik lust geen whiskey haha maar het was wel grappig want ze hadden de whiskey dus gemixt met cola in een fles, en ze hadden super veel van die flessen. Dus voor een deel van de groep was de volgende dag zwaar. De jongens van het surfkamp waren echt heel aardig en gezellig en het was een hele leuke avond.

Op dag 12 hadden we de hele dag vrije tijd. We waren nog steeds op het surfkamp en deze dag heb ik eigenlijk niet zo heel veel gedaan. We stonden rond 9 uur op en toen hebben we lekker ontbeten. Daarna ben ik met Tina en Isabelle naar het strand gegaan en hebben we daar een tijdje gelegen. Sommige van onze groep gingen opnieuw surfen en wij hebben foto's voor hun gemaakt. 'S middags kregen we lunch en daarna heb ik de rest van de dag aan het zwembad gelegen. Iedereen vond het wel fijn dat we even een dagje vrij hadden en konden doen wat we zelf wilden. We hebben ook nog een kleine wandeling gemaakt langs een paar winkeltjes en langs het strand. In java mag je trouwens niet in je bikini op het strand liggen, dus je moet een shirt en broekje aan, anders bestaat er de kans dat je negatieve aandacht krijgt van mannen Enzo. Na het avondeten ging bijna iedereen meteen naar bed, ik ook. Ik denk dat iedereen moe was van het niks doen de hele dag haha.

De volgende dag gingen we dan eindelijk naar Bali! Hier keek ik erg naar uit: lekker zon, zee en strand! :) we zouden eerst eigenlijk om 8 uur vertrekken, maar omdat andere dacht dat het heel druk zou worden op de weg, vertrokken we om 7 uur naar Pemuteran. We moesten eerst ongeveer 2 uur rijden, het was dus echt totaal niet druk op de weg haha, en toen een uurtje met de boot. Hierna was het nog ongeveer drie kwartier rijden naar ons hotel en dit hotel was echt geweldig! Het was net alsof we in de hemel beland waren! Alles was super mooi versierd met bloemetjes en het personeel was echt heel aardig. Onze backpacks werden naar onze kamers gebracht en we konden zo aanschuiven voor de lunch. Hier kregen we ook te horen dat er de mogelijkheid was om te duiken of te snorkelen. Eerst Wilde ik snorkelen want duiken vond ik maar eng, maar toen hoorde ik dat er ook de mogelijkheid was om om 4 uur smiddags de introductie duikles te volgen en als je het dan niet fijn vond kon je alsnog ervoor kiezen om te gaan snorkelen. En als je sowieso ging duiken of snorkelen de volgende dag, dan was de introductie les gratis. Ik besloot dus om de introductie les duiken mee te doen en dan nog zou kijken of ik ging duiken of snorkelen. Om vier uur lagen we dan in het zwembad bij het hotel, maar de instructeur was een half uur te laat, dat gebeurt wel vaker hier in Azië. Om half vijf begon de les dus. Eerst kregen we informatie over alle accessoires en hoe ze te gebruiken. Ook kregen we bepaalde signalen die we moesten gebruiken om te communiceren onder water, zoals of het goed gaat/niet goed gaat, hoeveel lucht je nog hebt, of we naar boven of naar beneden gaan enzovoorts. Hierna moesten we ons klaarmaken voor het 'duiken' in het zwembad. We kregen een jacket om met de zuurstoffles eraan vast, een duikbril en flippers. En daar gingen we dan, voor het eerst onder water ademen. Dit voelde echt zo raar, dat je gewoon onder water normaal kunt ademen! Het ademt ook helemaal niet moeilijk of anders Ofzo. Toen we onder water waren kregen we uitleg hoe we onze bril moesten klaren, wat we moesten doen als ons mondstuk perongeluk uit onze mond ging en hoe we onze balans moesten vinden. Dit was allemaal niet zo lastig en we hadden het zo onder de knie. In een zuurstoffles zit 200 bar zuurstof, daar begin je mee. Voor een beginner kun je hier ongeveer 45 minuten mee duiken als je 12 meter diep gaat. Toen we alle oefeningen hadden gedaan moesten we rondjes zwemmen in het zwembad met de fles, alleen de ruimte was een beetje klein dus ik had meer moeite met het zwemmen met die flippers dan met heel die zuurstoffles. Uiteindelijk waren we na 45 minuten klaar en ik vond het echt zo tof! Ik vond het helemaal niet eng en wist meteen dat het me erg leuk leek om te duiken. Ik wist wel dat het in de zee natuurlijk iets anders zou zijn, maar het principe blijft hetzelfde. Ik was blij dat ik deze introductieles had meegedaan en had erg veel zin in het duiken de volgende dag. Na de les heb ik nog even gezwommen en aan het zwembad gelegen en daarna lekker gedoucht. De douches in dit hotel waren trouwens zonder plafond, dus je was zegmaar gewoon buiten aan het douchen, heel grappig. Hierna kregen we ons avondeten. Tijdens het avondeten kregen we een Balinese dans en zangvoorstelling van kindjes uit een weeshuis in de buurt. Dit was echt zo mooi en de kindjes waren zo goed. Ze hadden fluiten en trommels meegebracht en het klonk echt heel mooi. Op het einde van de voorstelling wilden ze nog 1 liedje met ons samen zingen en dat was We are the world van Michael Jackson. Dit was echt heel mooi om met zn allen te doen en echt een goede afsluiting. We aten tegelijk met een ander groep van G adventures, zij deden precies dezelfde tour als ons alleen zij zijn 1 dag eerder begonnen, dus we komen hen soms tegen in hotels als we twee nachten verblijven. Na het eten hebben we nog iets gedronken met zn allen en daarna lekker slapen en uitkijken naar het duiken van de dag erna!

Op dag 14 ging ik dus voor het eerst in mijn leven duiken! We zouden om 9 uur vertrekken, dus om kwart over acht liep ik naar het ontbijt. Hier hoorde ik dat we ineens om half 9 zouden vertrekken dus ik moest haasten. Gelukkig was ik op tijd en toen we daar aankwamen moesten we eerst een formulier invullen met je gegevens en of je ziektes had enzo. Hierna kregen we onze spullen aangemeten, zoals wetsuit, flippers en vest en zuurstoffles enzo. De mensen die gingen snorkelen gingen op dezelfde boot als ons dus dat was wel gezellig. We moesten ongeveer 45 minuten varen naar Menjangan island. Daar gingen we vanaf het strand duiken. Eerst Namen we nog even goed alle afspraken door en daarna begon het dan. In het begin had ik wat problemen met mijn oren, want iedere keer als je dieper gaat moet je de druk weghalen van je oren anders doet pijn. Je moet dan je neus dichtknijpen en blazen, zodat de lucht naar je oren gaat en dan poppen ze. In het begin lukte mij dit niet want mijn oren wilden niet poppen. Dus dan moest je een stukje hoger gaan en opnieuw proberen. Na een paar minuten lukte het wel en konden we dieper gaan. Als je dieper gaat, moet je uitademen en de deflate knop indrukken. Er zit namelijk lucht in het vest dat je draagt, en als je op deflate drukt, gaat de lucht uit het vest zodat je naar beneden zakt. Ook heb je trouwens een riem om met gewichten eraan. Zonder gewichten is het namelijk heel moeilijk om diep in het water te blijven, omdat je lichaam steeds naar boven gaat. Het was echt zo mooi om alle vissen en het koraal te zien! Het water was ook heel helder dus je zag alles heel goed. De eerste duik was dus op de zeebodem en je zag echt zo veel verschillende vissen en dingetjes dat het echt heel moeilijk was om alles te beseffen haha. We hebben nemo gezien, het clownsvisje en een heleboel andere vissen waarvan ik de naam niet weet. Onze instructeur had een soort plankje bij waar hij op kon schrijven, maar ik wist toch niet wat al die Namen in het Engels betekenden haha. We hebben ongeveer 45 minuten gedoken en zijn 12 meter diep geweest. Op het moment dat we naar boven gingen, bleven we op vijf meter eerst drie minuten hangen. Dit is omdat je je organen moet laten wennen aan het drukverschil. Het naar beneden gaan kan heel snel, als je je oren maar goed popt, alleen naar boven gaan moet heel geleidelijk gebeuren. Eenmaal boven gekomen was ik vergeten dat je de inflate knop in moest drukken die ervoor zorgt dat er lucht in je vest komt waardoor je blijft drijven. Maar daarna drukte ik hem in en was het dus een stuk makkelijker om boven te blijven haha. We moesten even wachten tot de boot ons op kwam halen en daarna gingen we terug naar het strand. Hier kregen we onze lunch en konden we even relaxen. Het duiken zelf was niet echt heel vermoeiend, maar als je dan uit t water kwam voelde je wel dat je iets gedaan had. Na de lunch gingen we weer op de boot om naar de plek te varen voor onze tweede duik. Hier gingen we vanaf de boot het water in. Je moest op de rand van de boot gaan zitten met je rug naar het water toe en dan moest je je achterover laten vallen. Het leek best eng maar het viel opzich wel mee, stelde niet zoveel voor. Hierna begon onze tweede duik. Deze was niet op de zeebodem maar langs een soort 'muur' van rif en koraal. Het was dus best creepy want als je naar beneden keek zag je echt een dikke afgrond onder je haha. Ik vond de tweede duik leuker want we zagen meer verschillende soorten vissen en verschillende koralen Enzo. Ook zagen we grotere vissen als de eerste keer. Wel was de tweede keer vermoeiender, het leek alsof de stroming sterker was Ofzo. De tweede keer zijn we 57 minuten onder water geweest en ook 12 meter diep. Dit is best lang voor beginners. We hadden alle vier nog nooit gedoken namelijk. Hierna gingen we weer op de boot en terug naar ons hotel. Het was echt een hele toffe ervaring en ik ben blij dat ik het gedaan heb :) savonds gingen we eten bij het restaurant van het de duikschool. Dit was heel lekker. Sowieso is het eten op bali nu al beter haha, gewoon lekker westers eten, zoals een club sandwich, of pepersteak of friet of pasta! Ook de vis is heel lekker op Bali, daar staat het ook om bekend. Na het avondeten hebben we niet zoveel meer gedaan.

De volgende dag, vandaag dus, vertrokken we uit Pemuteran richting Sanur. Onderweg zijn we bij een tempel gestopt, maar dit was maar een kleine. Wel erg mooi en deze tempel staat ook afgebeeld op het 50.000 rupia biljet. Ik weet alleen niet hoe die heet.. we zijn er ook maar een half uurtje geweest haha. Toen we weer terug in de bus waren, had andrew een quiz over Indonesië voorbereid. Dit was echt superleuk. We werden opgedeeld in vier teams van vier en kregen 3 rondes van tien vragen. De eerste ronden hadden we negen van de tien vragen goed, maar daarna werd het helaas steeds minder. Veel vragen gingen over Engeland, en in mijn groepje kwam niemand uit Engeland dus daar konden wij geen antwoord op geven haha. Helaas waren we dan ook laatste :p maar het was wel echt heel leuk en ook leuke vragen. De meeste vragen waren tijdens deze reis aan bod gekomen dus we zouden ze kunnen weten :) Toen we aankwamen in Sanur hebben we ingecheckt in ons hotel en verder heb ik niet zo veel meer gedaan. Ik heb geluncht in het hotel en aan het zwembad gelegen. Nu ga ik me klaarmaken voor het avondeten en de laatste avond met de groep :) wordt vast gezellig!

Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen, en tot de volgende keerrr!