Dag 8 Tawangmangu, dag 9 Malang, dag 10 Bromo, dag 11 Red island

5 juli 2016 - Red Island, Indonesië

Hallo allemaal!

Hier weer een nieuw reisverhaal! We hebben weer een aantal leuke dingen gedaan die ik hier zal vertellen :) sorry voor als het weer zo'n lang verhaal wordt, maar heb niet altijd om het te typen, dus probeer om de 3/4 dagen te doen.

Op dag 8 zijn we om 8 uur vertrokken uit Yogjakarta en om ongeveer 12 uur arriveerden we in Tawangmangu. Dit is een klein boerendorpje dat best hoog ligt. Het was er dus niet heel warm. We gingen eerst lunchen in een restaurant, en na de lunch begonnen we met een lange wandeling. We kregen een lokale tourleider en hij was echt zoo schattig! Echt een lieve en grappige man. Eerst bezochten we de Sukuh tempel. Dit is een erotische tempel, maar het is maar een kleine tempel en heeft 3 'lagen'. Persoonlijk vond ik dit niet zo heel bijzonder, maar toch was het leuk om gezien te hebben. Na de sukuh tempel werden we in mini busjes gepropt en werden we afgezet bij de watervallen. Dit was nog een hele weg naar beneden en het was er erg glad, maar de watervallen waren zo mooi! Ofja, het was er maar eentje haha. Het was echt heel mooi en leuk en we hebben er veel foto's gemaakt :) Zo ook mijn whatsapp profiel foto voor degene die die nog niet gezien heeft. Na de waterval liepen we verder naar beneden en echt super raar, maar beneden was in the middle of nowhere ineens een zwembad! Niemand ging verder zwemmen want we hadden ook geen bikini bij en het was niet heel schoon, maar toch raar een zwembad midden in de bossen haha. Toen we het zwembad hadden gepasseerd, begon onze zware wandeling pas echt! Oh man, het voelde alsof ik de Mount Everest aan het beklimmen was! Ik wist niet dat er zo veel bergen in Indonesië waren, maar nu liepen we dus door deze bergen heen, en we moesten echt hele steile stukken omhoog en omlaag, dit was echt best zwaar. Maar onderweg zagen we wel hele mooie dingen, zoals Chili peper plantages, komkommer plantages, de boerendorpjes waar de mensen wonen, dus ook koeien haha :) en Omg ik heb de grootste spin uit mn leven gezien :o in de bananenbomen zitten heel veel spinnen en die zijn echt mega groot! Ik denk net zo groot als een vogelspin alleen dan is het lichaam in verhouding kleiner en de poten langer. Echt heel eng, bah ik hou niet van spinnen. Dat werd tijdens deze wandeltocht weer eens bevestigd! Toen we de dorpjes binnenliepen, kwamen alle kindjes op ons afgerend, echt zo schattig. Ik denk dat we ongeveer twee uur gewandeld hadden, en ik was echt zo blij toen we onze bus zagen bij het eindpunt :D maar ik ben wel heel blij dat ik deze wandeling heb gemaakt, want het was het helemaal waard en veel mooie dingen gezien! De uitzichten zijn prachtig en lijken op teletubbieland hahaha. Maar toen we bij het eindpunt waren pikten de busjes ons op en reden ons naar het hotel. Hier konden we ons even klaarmaken voor het avondeten. We gingen naar een lokaal restaurant, het was heel goedkoop maar omg echt heel erg vies.. ik had rijst met kip maar het was zo droog! Heb nog nooit zo'n droge kip op.. maargoed, we hebben het overleefd :) na het eten gingen we langs bij een souvenirshop, waar ik een armbandje heb gekocht! Ik denk dat ik meer souvenirs in bali ga kopen, want daar hebben ze ook grote markten Enzo, hier in java is dat niet echt. Toen we weer in het hotel waren heb ik geskypt met papa mama Anouk angelo en menno, dat was echt heel leuk! Zo grappig om elkaar te zien terwijl we zo ver weg zijn van elkaar. Na het Skypen ben ik gaan slapen, want de volgende dag moesten we om 7 uur vertrekken: een busreis van 9 uur naar Malang.

Dag 9 was een hele lange dag. We vertrokken, zoals ik hierboven al zei, heel vroeg richting de volgende slaapplaats: Malang. Malang is de op twee na grootste stad van Java, alleen ik vond dat je dit niet echt kon merken. Het verkeer was er minder druk dan in Bandung en het was beter geregeld met verkeerslichten. Wel hebben we onderweg nog iets heel ergs gezien. In Indonesië zijn dus heel veel bergen, en de wegen lopen door die bergen heen. Je rijd door de bergen eigenlijk constant heel dicht langs een ravijn en met de vele bochten kan je dus niet te hard rijden. Nou ik denk wel dat jullie kunnen raden wat er gebeurd is: een soort vrachtwagen was dus uit de bocht gevlogen en 20 meter naar beneden gevallen. De twee inzittenden zijn overleden. Wij kwamen aan toen het ongeluk nog niet zo heel lang geleden gebeurd was, en we zagen hoe de vrachtwagen omhoog getrokken werd, dit duurde een uur Ofzo. Heel bijzonder: als er iets erge gebeurd op de weg, komt heel het dorp eropaf. Ze gaan dan het verkeer regelen! Dus welke auto's er eerst langs mogen, en dan weer de tegenliggers erlangs. Als alles opgelost is, dan lopen ze met een emmertje langs de auto's en doet iedereen hier een beetje fooi in. Wij moesten helaas wachten tot de weg helemaal vrij was, omdat onze bus er niet langs paste. Maargoed, verder heb ik niet zoveel gedaan tijdens de busreis, vooral geslapen en muziek geluisterd. Door het ongeluk hadden we dus een uur stilgestaan. Uiteindelijk kwamen we om 5 uur aan bij het hotel, we hebben er 10 uur over gedaan. We hebben ingecheckt en gingen naar onze kamers. Hier hebben we even opgefrist en daarna zijn we boven in de bar iets gaan drinken, was heel gezellig. Toen gingen we avond eten in een museum. Was echt heel grappig, want in het midden was het restaurant en daaromheen was het museum. Tijdens het eten werd er een dansvoorstelling opgevoerd, met balinese muziek en dansstijl. Dit was apart want we zijn nog steeds op Java. Na het eten zijn we weer iets wezen drinken in de bar en rond 10 uur moesten we er weg want het ging sluiten.

De volgende dag, dag 10, was dan eindelijk het hoogtepunt daar: de wandeling naar de krater van mt bromo en de zonsopgang op mount bromo! En ik kan jullie nu alvast vertellen: het was geweldig! Maargoed, ik zal beginnen bij het begin. Na het ontbijt reden we van Malang naar Bromo. Dit was ongeveer 3 uur rijden met de gewone bus en daarna nog 45 minuten rijden met minibusjes, omdat de grote bus niet zo hoog kan. Ons hotel lag namelijk op 2200 meter hoogte en de wegen werden steeds steiler en smaller, dus de grote bus kon niet mee. We merkten meteen dat het hoger lag, want het was een stuk frisser toen we bij het hotel aankwamen. In het hotel konden we ons even opfrissen en daarna begon onze 2 uur lange wandeling naar de krater van mt bromo (1 uur heen en 1 uur terug)! O M G wat was dit zwaar, ik had nog zieke spierpijn van de wandeling van twee dagen gekenen haha, maar het was het zo waard. In het begin viel het nog wel mee want het was redelijk vlak, maar op het eind was het echt zo enorm steil en je liep dus constant door los vulkanisch as, wat het nog zwaarder maakte. Net alsof je over het strand loopt en dan steil omhoog en 1 uur lang! Heel veel mensen gingen ook achterop een scooter of met een paard naar boven. Maar wij, de echte diehards, natuurlijk niet :) Ik weet nu in ieder geval wel waar ik de rest van de vakantie aan kan werken: mijn conditie. Mt bromo ligt zegmaar in een hele grote krater van een andere vulkaan, die krater heeft een diameter van 4 kilometer. Ons hotel ligt op een hoek van die krater. En in die krater zijn vier nieuwe vulkanen ontstaan, waaronder mt bromo, die actief is. Eenmaal aangekomen op de top van de vulkaan, ik was echt half dood, was het uitzicht echt geweldig. En we konden dus ook in de krater van mount bromo kijken waar allemaal rook uit kwam. Dit was echt zo apart, je hoorde heel hard gerommel en soms kwam er zwarte rook omhoog en as Ofzo? Echt heel apart dat dat gewoon uit de aarde komt. En ook heel apart om te bedenken dat die vulkanen dus nog ooit een keer zullen uitbarsten! Bovenop de vulkaan waaide het best hard, maar gelukkig hadden wij heel helder weer dus we zagen alles heel goed. Andrew zei dat hij hier tien keer is geweest, en dat hij nog nooit zo'n helder weer en mooi uitzicht heeft gehad als nu, dus we hadden veel geluk. Na ongeveer een half uurtje/drie kwartier zijn we weer begonnen aan onze weg terug. Dit ging een stuk gemakkelijker, alleen om het eind moesten we wederom een berg op, omdat de krater dus beneden ligt en ons hotel lag op de hoek van die krater, omhoog dus. Na weer een zware wandeling kwamen we eindelijk bij ons hotel aan. Tina moest lachen dat ik zo uitgeput was haha. Zij was dit gewend want in Zwitserland zijn ook een hoop bergen, dus ze loopt thuis ook zo vaak berg op en af. In het hotel konden we even uitrusten op onze kamers. In deze tijd hebben Tina, Isabell en ik ons hostel geboekt in Ubud, in Bali. Hier gaan we dus heen als deze tour afgelopen is. Daarna gingen we eten. Na het eten ben ik echt meteen gaan slapen, om 9 uur al wanttttt: deze nacht moesten we om 3 uur snachts opstaan voor de zonsopgang!! Ik had er zoveel zin in!

Om drie uur ging de wekker dan. Het was zo vroeg! Ik had gisteren alvast een muts gekocht en een jas geleend, want het zou dus heel koud worden, ongeveer 5 graden. En ik was heel blij dat ik dit had geleend en gekocht haha, want het was echt koud. Dus helemaal dik ingepakt vertrokken we om half 4 met 4 jeeps richting het uitkijkpunt voor de zonsopgang. Ons hotel lag aan de weg die iedereen moest volgen om bij het uitkijkpunt terecht te komen en er kwamen zo enorm veel jeeps voorbij! De rit met de jeep was echt mega hobbelig en super steil, want we gingen nog eens 700 meter hoger: we waren uiteindelijk op een hoogte van 2900 meter. Doordat het zo druk was konden we niet dichtbij parkeren en moesten we nog een kwartiertje lopen. Op het uitkijkpunt zelf was het minder druk dan dat ik had verwacht en iedereen had genoeg ruimte om een goede plaats te vinden. We waren om kwart over vier op de plek en toen was het wachten tot de zon opkwam. Al vrij snel zagen we een rode gloed boven de bergen uitkomen. Het uitkijkpunt is precies op een plek dat je heel mooi over de vulkanen uit kan kijken als de zon opkomt. Om ongeveer 5 uur begon het steeds lichter te worden, en ik heb mooie foto's kunnen maken. Heel grappig om om vijf uur sochtends met honderden mensen te kijken naar een zonsopgang :) om kwart voor zes moesten we verzamelen om door te gaan naar een tweede uitkijkpunt. Deze lag een stukje lager en hier konden we goed de vulkanen zien. In de verte zweefden er ook een beetje wolken, dat effect was heel leuk want zo leek het net alsof die vulkanen rijzen uit de wolken, echt heel mooi. Bij dit uitkijkpunt zijn we niet zo heel lang gebleven, na 15 minuten gingen we weer met de jeeps terug naar het hotel. Hier hadden we een half uur de tijd om onze tas te pakken en te ontbijten. Om half 8 vertrokken we eerst met de minibus en daarna met de grote bus naar Red Island. Het zou een reis van 9 uur worden maar gelukkig zat al het verkeer mee en hebben we er maar 6 uur over gedaan, de laatste lange reis :). Red island ligt nog op java en ze noemen het een eiland maar het is heel klein en het ligt maar 100 meter van de kust af, dus als het eb is dan kun je er gewoon heen rijden. We kwamen bij het surfcamp aan en het is hier echt heel gezellig! Eigenlijk zouden we morgenochtend onze surfles hebben, maar de instructeurs zeiden dat de golven hoger zouden zijn en dat is heel lastig voor beginners, zoals ik :p we besloten om daarom de surfers vanmiddag te doen! En het was echt zo gaaf. Eerst kregen we gewoon uitleg en op het strand leerden we hoe we op ons board moesten staan Enzo, en toen leek het echt heel makkelijk maar Omg het is echt zo lastig! Ik viel constant van mijn board af, maar uiteindelijk de laatste golf lukte het me om een beetje te staan :) het was wel echt heel vermoeiend, na een half uur was ik echt kapot! Misschien ga ik het morgen weer proberen :) maar dat ligt dus aan de golven want het lijkt me niet zo'n slim idee als ik ga surfen met 2 meter of hoger hoge golven, vandaag waren ze rond de 1 meter Ofzo. Na het surfen zijn we met zn allen het zwembad ingedoken, echt heerlijk was dat na al dat zoute water. Hierna heb ik gedoucht en nu hebben we net gegeten :)

Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier en de tijd gaat echt zo ontzettend snel :o nu alweer 11 dagen weg! Bijna op de helft!

Hopelijk vonden jullie dit verhaal ook weer leuk om te lezen en tot de volgende keeerr!

Xxxxxxx

1. Sabine Jacobs:
    5 juli 2016
    Wat een leuke verhalen Esmée!
    Mooi om te lezen! Niet te veel denken wat wij ervan vinden en achter de PC! Lekker genieten het gaat zo snel voorbij!

Liefs Sabine
  2. Lena:
    5 juli 2016
    Esmeetje toch!!! Het klinkt echt zo suuupergaaf! Zo fijn dat je je plekje daar al zo gevonden hebt!
    Ik ben al weer heel benieuwd naar je volgende verhalen, ze zijn echt superleuk om te lezen!
    Heeeeeel veel liefs!
  3. Irene:
    5 juli 2016
    Superleuk verhaal weer esmee! Ben blij dat je het zo leuk hebt en de foto's zijn echt supermooi!! Jij hebt geen bodypump meer nodig na deze reis haha.
    Xxxxx
  4. Sjaan van loon:
    5 juli 2016
    Jeetje esmee wat een mooi verhaal
    Geweldig om dit allemaal mee te maken
    En dan die zonsopgang zo mooi ...
    Nog heel veel plezier op bali...gr.
  5. Annemieke:
    5 juli 2016
    Zo leuk om te lezen smee!! En die fotoszijn allemaal ook zo mooi!
    Superfijn dat je t zo naar je zin hebt en geniet er nog extra veel van, want de tijd gaat echt heel snel!
    Heeeel veel plezier nog de komende dagen en daarna lekker genieten op Bali! :))
    Je verhalen zijn iig superleuk om te lezen en ik kijk nu al uit naar de volgende! xxxxxxc
  6. Anne:
    5 juli 2016
    Wat zijn je verhalen leuk Esméetje! En je foto’s zijn ook echt suuuuuuuper mooi.
    Ik ben echt zo blij dat je het zo leuk hebt daar! :)
    Geniet nog even van Java en alvast heeeeeeeel veel plezier op Bali!!

Liefs xxxxxxxxxx
  7. Marloes: