Dag 16-18 Ubud, dag 19 Sengigi, dag 20 Gili air

15 juli 2016 - Gili Air, Indonesië

Hallo allemaal! Vanaf hier begint mijn avontuur in mijn eentje. Ofja, met zijn drieën en later met zijn tweeën, maar in ieder geval ons zelfstandige avontuur! :) veel leesplezier!

De laatste avond met de groep was echt heel gezellig, we hebben gegeten in een heel lekker restaurant en daarna zijn we nog naar een bar geweest. Van de bar kregen we drie flessen wodka gratis met Sprite, dus dat was een leuke avond. En ja, ze zijn alledrie op gegaan, en nee ik was niet dronken want ik heb maar 1 glaasje op :) aan het eind van de avond hebben we alvast een beetje afscheid genomen, maar we spraken af dat we de volgende dag om 9 uur samen zouden ontbijten. Dus we zagen elkaar nog bij het ontbijt.

De volgende dag, dag 16, was het dan zover. Het echte afscheid van de groep. Het is heel raar om twee weken met elkaar om te gaan en alles samen te doen en daarna te beseffen dat je elkaar gewoon nooit meer ziet. Nadat we afscheid hadden genomen begon ons avontuur dus. We hadden via de uber app een taxi 'besteld' en hij bracht ons naar Ubud. Dit was echt supergoedkoop, veel goedkoper dan een normale taxi. Terwijl die eigenlijk al goedkoop zijn haha. Er zijn ook heel veel shuttle busjes die je voor een goedkope prijs van en naar een locatie brengen, maar dit is dan een centraal punt. De uber taxi was net zo goedkoop als de shuttle bus ,maar wel de luxe van een taxi en hij zette ons voor ons hostel af. We sliepen met acht mensen op 1 kamer. Ik vond het wel gezellig maar het is wel vervelend dat iedereen op een andere tijd opstaat en op een andere tijd naar bed gaat. In onze kamer zat nog een ander Nederlands meisje en daar zijn we ook veel mee omgegaan. Toen we ingecheckt waren en ons opgefrist hadden, gingen we de stad een beetje verkennen. Er werden heel veel tours aangeboden die je naar allerlei verschillende plekken in ubud brachten. Wij wilden graag zo'n tour doen en uiteindelijk hebben we voor de volgende dag een prive chauffeur geboekt die ons naar een aantal tempels en andere bezienswaardigheden zou brengen. De man die ons hielp was heel aardig en we kregen een kaart mee van de stad. Hij raadde ons aan om een wandeling te maken langs rijstvelden. Op de kaart legde hij uit waar het was en t zou ons wel lukken. We zijn toen eerst nog even naar de ubud market geweest. Dit is een hele grote markt waar veel toeristen op af komen. Je kunt er allerlei souvenirs kopen maar het is er wel heel erg druk. Hierna zijn we aan de wandeling begonnen, alleen zoals ik al verwacht had, we konden de route natuurlijk niet vinden haha. Op een gegeven moment kwamen we een bordje tegen met een of andere hiking tocht van 2 kilometer en toen hebben we die maar gedaan. Dit was ook een hele mooie wandeling met veel mooie uitzichten. Wij gingen net rond zonsondergang wandelen, dus er waren heel veel andere mensen die de zonsondergang gingen bekijken. Dit was heel mooi. De wandel route was precies goed eigenlijk, niet te lang en een beetje in de schaduw, want het was echt super warm om heel de tijd in de zon te lopen. Onderweg hebben we ook nog een slang gezien! Een kleintje maar, maar die stak ineens de weg over. Verder zijn hier trouwens niet zoveel enge beesten, vooral van die salamander achtige beesten en gekko's. Toen we terug waren van de wandeling heb ik eventjes geslapen en daarna gingen we eten in het centrum van ubud. Ons hostel lag midden in het centrum, dat was echt ideaal. Je merkt wel meteen dat Bali echt veel duurder is dan Java. Het is nog steeds goedkoop natuurlijk maar de meeste dingen zijn toch wel anderhalf tot twee keer zo duur als op java. En ze rekenen standaard 10% tax en 5% service kosten bij het bedrag, en soms zelfs 10% service kosten. Je betaalt dus altijd 15/20% meer dan dat het kost. Het eten was heel lekker, spaghetti bolognese. Hierna zijn we eigenlijk meteen gaan slapen want de volgende dag hadden we een lange dag voor de boeg, onze tour.

Op dag 17 gingen we vroeg ontbijten, want onze chauffeur zou om half 9 bij het hostel zijn. Het ontbijt was niet inbegrepen bij de prijs die we betaald hadden. Dus we gingen op zoek naar een restaurant waar we konden ontbijten. Deze zijn er genoeg en we hadden er snel eentje gevonden. We dachten dat we ruim op tijd zouden zijn, alleen het serveren duurde een beetje lang dus uiteindelijk moesten we nog binnen een kwartier ons ontbijt opeten en snel terug naar het hostel. We waren gelukkig gewoon op tijd en we ontmoetten onze chauffeur. Een super aardige jongen die ook veel wist over Indonesië. Als eerst reden we naar de rijstvelden van Ubud. Echt zo mooi! Helaas waren ze bij ons niet zo groen meer als je je voorstelt, want de rijst was net binnengehaald. Hier zijn we ongeveer een half uurtje geweest, een aantal foto's gemaakt en een stukje naar beneden gelopen. Aan de ene kant is het heel fijn dat we alles zelf konden bepalen hoelang we ergens waren en wat we wilden doen zonder de groep, maar het grote nadeel is dat niemand je iets vertelt over wat je nou eigenlijk aan het bekijken bent. Dat is wel jammer natuurlijk, dit gold ook voor onze volgende bestemming. De holy spring tempel. In deze tempel komt heilig water uit de muur en veel mensen gaan met kleding en al het water in en wassen hun hoofd en gezicht met het water. Dit zorgt voor bescherming. Ofja, alleen de lokale bevolking ging daar het water in, de toeristen niet als je geen Hindoe bent. Voor de lokale bevolking is de tempel ook gratis toegankelijk. Na de tempel gingen we door naar de koffieplantage. Dit was echt zooo leuk! Eerst liep je door een plek waar allemaal verschillende bomen stonden en daarvoor een bordje met wat voor boom het was, zoals cinnamon tree, mango tree, banana tree. Hierna ging je door naar een andere ruimte en hier kon je vier verschillende smaken thee en vier verschillende smaken koffie proeven gratis. Er was ook coconut coffee, Omg deze was echt zo lekker! Die heb ik uiteindelijk ook gekocht in de souvenir shop haha. Mijn eerste souvenir hier in Indonesië. Ofja 1 armbandje maar die was welgeteld €0,20 haha. Na de koffieplantage zijn we naar de tweede tempel gereden. Ik weet even niet meer hoe deze heet, maar het is de grootste tempel in ubud. Het was heel mooi maar bij tempels vind ik het, zoals ik hierboven al zei, jammer dat we geen gids hebben omdat er waarschijnlijk heel veel over te vertellen valt, maar dat weten wij niet. We hebben wel mooie foto's gemaakt en wat ook fijn is, is dat je bij alle tempels een sarong kan lenen, dus deze hoef je niet zelf te kopen. Na de tempel zijn we naar een uitkijkpunt van een actieve vulkaan met een meer erbij geweest. Het leek een beetje op de mount bromo op java, alleen hier konden we de rook uit de vulkaan niet zien. Hier hadden we ook de optie om te lunchen ,maar we hadden de dag ervoor zelf al snacks gekocht in de supermarkt dus we hoefden niet te lunchen. Na het uitkijkpunt gingen we verder naar een ancient village. Wij dachten dat dit heel mooi zou zijn, want we hadden ook hele mooie oude dorpjes in java gezien, maar wat bleek: ten eerste moest je betalen om binnen te komen, voor een dorp?! En uiteindelijk bleek het dus een toeristische attractie te zijn. Het was wel een oud dorpje maar het leek alsof het speciaal oud gemaakt was voor de toeristen om te bekijken. Dat was dus iets minder en hierom waren we alleen maar blijer dat we in java wel oude traditionele niet-toeristische dorpjes hebben bezocht, zodat we toch weten hoe het eruit ziet. Sowieso is bali echt veel toeristischer dan java! Na het dorpje zijn we doorgereden naar de elephant cave. Ook een tempel in ubud. Deze was niet zo groot en ook niet zo bijzonder, want we weten dus niks over de tempel haha. Van te voren werd gezegd dat de tour tot vijf uur zou duren, of dat de chauffeur tot vijf uur de tijd had voor ons. Maar wij waren rond half drie al klaar. De chauffeur was toen zo aardig om nog een paar andere dingen in ubud te laten zien! Zo zijn we naar een andere puppet maker geweest als in java. Leuk om te zien wat het verschil tussen de poppen is in java en in Bali. Hierna zijn we nog naar een plaats geweest waar ze echte zilveren sieraden maakten. Eerst lieten ze zien hoe deze gemaakt werden en daarna was er een hele grote juwelier waar al de sieraden verkocht werden. En ze hadden zo'n mooie dingen!!!! Ik moest me echt inhouden om niets te kopen. Want ik Wilde geen sieraden kopen want dat kan ik thuis ook doen haha, maar het was wel echt super mooi. Alleen helaas voor Anouk, ik heb nog geen buddha to buddha armband voor je kunnen vinden :( na het bezoek aan de sieradenwinkel zijn we terug gegaan naar ons hotel. We waren alledrie heel moe want we hebben toch echt veel gezien deze dag. We gingen avondeten en ik had pizzaaaa :) sorry ik ben echt een ramptoerist maar sinds ik de mogelijkheid heb om westers eten te eten, doe ik dat hahaha. Rijst of noedels bij ontbijt lunch en avondeten twee weken lang werd me een beetje teveel, dus ik kan nu echt geen rijst of noedels meer zien. En de rest durf ik niet te eten want ik ben bang dat ik het niet lust hahaha.

De volgende dag ging isabell verder in haar eentje en bleven Tina en ik met zn tweeën nog een nachtje in ubud. We hadden besloten om lekker een chill dagje te doen en gezellig met het andere Nederlandse meisje naar de markt te gaan. Maar eerst hadden we in de ochtend nog een afspraak bij de spa! Ik heb hier een french manicure gehad en Tina een pedicure en voetmassage. En de mensen die daar werken echt zo grappig, als we willen hadden Tina en ik nu allebei getrouwd kunnen zijn! Ik heb zo hard gelachen daar, de jongen die Tina masseerde was een beetje verlegen maar hij zei toch van die ondeugende dingen. We waren een beetje indonesisch aan het leren en ineens zei hij i love you in het Indonesisch. Wij allebei lachen natuurlijk haha. En daarna begon hij over trouwen en vanalles en nog wat. Wel voor de grap natuurlijk., het was een hele aardige jongen en we hebben goed gelachen daar. Na de spa gingen we dus naar de markt met Susan en hier hebben we heerlijk geluncht in een Italiaans restaurant. We zijn een zijweggetje ingelopen en kwamen daar dit leuke tentje tegen. Jammer dat we niet meer tijd hadden want we kwamen er dus achter dat er heel veel leuke winkeltjes waren die niet aan de hoofdweg zaten. Op de markt heb ik een ander souvenirtje gekocht voor op mijn kamer in Maastricht. Toen we terug liepen hebben we nog een half uur moeten schuilen. Ja schuilen ja, want ook hier regent het wel eens! Het kwam er echt met bakken uitvallen! En heel grappig om te zien hoe die mensen van de markt hun standje in twee seconden waterproof maken haha. Je kunt zien dat ze ervaren daarin zijn . Toen het gestopt was met regenen zijn we terug naar het hotel gegaan. Hier verveelde we ons een beetje dus we besloten we om voor het avondeten een drankje te doen. We kwamen terecht in een hele leuke bar met open keuken, dus we konden precies zien hoe alles gemaakt werd. De koks waren heel grappig, en we hebben een hele lekker cocktail op. Een papaya mojito :) hier hebben we even gezeten en daarna zijn we gaan avondeten. En raad eens waar we zijn geweest: een pizzeria, dus ja ik had voor de tweede dag achter elkaar pizza haha. Maar deze pizza was veeeel lekkerder als de dag ervoor. Gewoon een echt goede dikke pizza, zelfde als bij ons een pizzeria pizza :)

De volgende dag, dag 19, was onze vlucht naar lombok en boot naar de gilis. Alleen we waren echt heel dom geweest, we keken smorgens Hoelaat de boot ging, en we kwamen erachter dat de laatste boot om half vijf ging, terwijl onze vlucht om tien over vier ging haha. Niet zo slim dus, we besloten om dan een nachtje in lombok te blijven en de dag erna naar de gilis te gaan. Er was wel een mogelijkheid om een priveboot te huren maar dit is natuurlijk super duur. We boekten een hotel in het plaatsje sengigi en uiteindelijk was alles geregeld, was niet zo moeilijk want de boot hadden we niet geboekt verder. We hadden het geluk dat er een shuttle bus reed vanaf ons hotel naar het vliegveld, en dit is heel goedkoop dus deze hadden we gereserveerd. Om half elf kwam de chauffeur ons ophalen en ik denk dat we rond een uur op het vliegveld waren. Mooi drie uur van te voren, tijd genoeg dachten we. En inderdaad, we hadden veel te vele tijd over. We waren veel te vroeg, met nationale vluchten is het minder druk en onze vlucht was ook nog eens vertraagd dus we hebben eigenlijk heel de dag gewacht. Wel hebben we een heerlijke lunch gegeten op het vliegveld, namelijk: PIZZAAA. hahaha ja het is nog steeds lekker na drie dagen, maar de komende dagen ga ik geen pizza meer bestellen. Om half vijf gingen we de lucht in en om vijf uur waren we op lombok haha. Echt heel raar een vlucht van een half uur, je begint met opstijgen, bent vijf minuten in de lucht en dan begint de landing alweer. Toen we aankwamen in lombok moesten we nog een taxi zoeken die ons naar sengigi bracht en dit was een grote chaos. Iedereen komt naar je toe en wil je wegbrengen voor veel te hoge prijzen. Gelukkig kwamen we een stelletje tegen die ook naar sengigi moesten en hier hebben we een taxi mee gedeeld. Ze waren echt super aardig en we hebben veel gekletst en gelachen. Ze kwamen ook uit Nederland toevallig. Rond acht uur kwamen we bij ons hotel aan en toen moesten we nog eten en we waren heel moe van het heel de dag wachten. We konden gelukkig eten in het restaurant van het hotel en hierna zijn we gaan slapen. Al met al was dit een hele saaie dag met veel wachten. Toch was de vlucht fijn, want je kunt ook per boot naar de gili eilanden alleen sommige mensen zeggen dat de zee heel woest kan zijn met hoge golven en dat de boot dan geen pretje is. Is beetje afhankelijk van het weer.

De volgende dag hadden we om half 9 de bus naar de haven van lombok, en hier moesten we nog een uurtje wachten tot we de boot naar gili air konden nemen. Bij de haven hebben we meteen ons ticket geboekt om over een paar dagen met de boot terug naar Bali te gaan, want ondanks alle verhalen gaan er toch heel veel mensen met de boot. Wij zijn ook allebei niet snel zeeziek dus we wilden het risico wel nemen. De boot duurt twee of drie uur naar Bali maar dan hoef je niet drie uur van te voren aanwezig te zijn, dus dan zijn we niet nog een hele dag kwijt aan reizen. Eenmaal op gili air aangekomen was het wachten het helemaal waard! Wat een mooi eiland en wat een rust, echt geweldig. We liepen naar ons hostel, ongeveer twintig minuten lopen met onze zware backpack en na het inchecken kon onze strandvakantie dan eindelijk beginnen! We Wilde een wandeling over het eiland maken maar zijn onderweg blijven hangen bij een heel leuk strandtentje. Hier hebben we geluncht en uiteindelijk hebben we er drie uur gezeten ofzo. Lekker aan het strand en een beetje kletsen met het personeel, heel leuk. Hierna hebben we onze wandeling voortgezet en zijn we langs allerlei winkeltjes gelopen en cafeetjes, heel gezellig allemaal. En alles is aan het strand, echt ideaal. Savonds hadden we afgesproken met Jeanine en angela van de groep. Zij zijn ook toevallig op gili air, dus we hebben samen gegeten. Heel leuk om elkaar weer te zien na een paar dagen :) dit was heel gezellig en na het eten zijn we lekker gaan slapen in onze leuke bungalow aan het strand!

Dit waren mijn avonturen van de afgelopen dagen :) heel apart om ineens alles zelf te regelen na twee weken met de groep te zijn, maar aan de andere kant ook heel fijn dat je vrijheid hebt en zelf kan bepalen wat je gaat doen! Met Tina is het nog steeds echt super gezellig en we kijken samen uit naar de volgende dagen.

Doeeii xxxxxx
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annemieke:
    15 juli 2016
    Weer een heel leuk verhaal Esmée! Ik hoor het je zo helemaal vertellen haha. Geniet nu nog van alles daar! Heel veel liefss
  2. Sjaan van loon:
    15 juli 2016
    hoi esmee het zijn allemaal hele mooie verhalen
    wat bende toch lekker aan het genieten..en dan dat westerse eten ik zou ook heel blij zijn na al die rijst en noodles..hahaha
    geniet er nog maar lekker van voor je het weet bende alweer thuis
    groetjes jong
  3. Rita&Koos:
    23 juli 2016
    Wat een avonturen weer....dit vergeet je nooit van je leven meer! Geniet nog even mooimverder! Het is zo maaf weer voorbij! Xxx