Dag 4 Bandung, dag 5-6-7 Yogjakarta

1 juli 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Hallo allemaal!

Bij deze weer een nieuw reisverhaal. Bereid je voor op een lang verhaal want ik heb veel te vertellen haha :) Enjoyyy!

Ik zal verdergaan waar ik de vorige keer gebleven ben; het avondeten bij de homestay. Ik was erg benieuwd naar het avondeten omdat de lunch zo lekker was, en mijn verwachtingen kwamen uit want ook het avondeten was heerlijk! Die mensen waren echt zo aardig en ze konden dus heel goed koken. Ook heel grappig: ze spraken een beetje Nederlands. De vader van het gezin kwam uit Apeldoorn. Na het eten hebben we eigenlijk niet zoveel meer gedaan. Met de groep buiten gezeten en gekletst. We hadden ook nog een meeting met andrew over de tour, omdat de vorige avond niet iedereen er was. Andrew is onze reisleider trouwens, echt een superfijne aardige man die overal de weg weet en je helpt met alles haha. Maar hij vertelde dus over een aantal manieren die hier gebruikelijk zijn. Bijvoorbeeld: ze eten hier met vork en lepel, en het is de bedoeling dat je met je vork eten op je lepel schept, en de lepel in je mond doet. De vork gaat nooit in je mond, dat is onbeleefd. Ook mag je niet naar iemand anders wijzen met je wijsvinger en niet iemands hoofd aanraken, omdat het hoofd heilig is. Je mag niet met twee handen in je zij staan, dit komt heel intimiderend over en is zeer onbeleefd. En zo zijn er een hoop dingen die handig zijn om te weten haha. Er was ook een tafeltennistafel dus dat heb ik ook nog gedaan, en daarna hadden we andrew een paar vragen gesteld over bali. Maar we hadden het dus over bali gehad en Tina en ik hebben alvast een beetje een plan gemaakt van wat we willen doen na de tour. Maar dat lezen jullie tegen die tijd wel want waarschijnlijk veranderd het nog 100 keer :p na het kletsen gingen we slapen en ik was supermoe, dus ik hoopte dat ik die nacht wel goed zou slapen, maar helaas. Ik lag weer van 12 tot 5 wakker en moest om 7 uur opstaan, dat was echt niet fijn. Ik wist ook niet waardoor het kwam, maar ik denk achteraf gezien dat ik gewoon heel erg moest wennen aan alles. Het was hier zo anders en we doen zo veel, dus je krijgt in 1 dag zoveel indrukken en dat heeft tijd nodig om allemaal te verwerken! Gelukkig zijn t allemaal leuke indrukken en is het niet erg om erover na te denken :)

De volgende dag, dag 4, reden we naar Bandung. Dat is de op drie na grootste stad van Indonesië en het is er ook echt super super druk. Het was minder dan 100 kilometer rijden en we hebben er 4 uur over gedaan, zo veel file en niet al te goede wegen. Onderweg zijn we gestopt bij een puppet maker, oftewel iemand die marionetpoppen maakt. Persoonlijk moet ik zeggen dat het niet echt mijn stijl is, maar het is wel echt superknap hoe ze die poppen met de hand maken! Over een grote pop doen ze een week en over een kleine 4 dagen. Dan heb je ook nog pennen, waar ze twee dagen over doen. Hier zijn we ongeveer een half uurtje gebleven en we was de mogelijkheid om een souvenir te kopen, maar dat heb ik dus niet gedaan. Hierna reden we weer verder en kwamen we aan in Bandung waar we de middag vrij hadden. Dat is fijn aan deze tour dat je veel vrije tijd hebt, maar andere organiseert wel iedere keer iets en als je wil kun je met hem mee gaan. We besloten om met andrew de stad te verkennen en hij wist een paar leuke dingen. Eerst Wilde we naar een koffiefabriek gaan, en na ongeveer 30 minuten lopen kwamen we daar aan, maar helaas was het gesloten. Dit is ivm de ramadan. Toen Wilde we naar het azie afrika museum, dus liepen we daarheen, maar dat was ook gesloten! Ook vanwege de ramadan dus we konden het alleen vanaf de buitenkant zien. Je merkt hier eigenlijk niks van de ramadan, terwijl bijna iedereen aan het vasten is deze dagen, maar je merkt het dus alleen aan aangepaste openingstijden. Hierna zijn we naar een leuk koffietentje gegaan en hebben we iets gedronken. Ik had een oreo ice frappucino, zo lekkerrr! Daarna gingen we weer richting het hotel waar we ons een beetje konden opfrissen voor het avondeten. Het avondeten was echt heel leuk, we gingen naar een foodcorner. Dit is een soort groot terras, waar je kunt zitten en daaromheen stonden een stuk of 50 etenstentjes waar je eten kon bestellen. Het was heel gevarieerd en ze hadden ook westers eten, maar andrew zei tegen ons dat we dat beter niet konden pakken omdat het niet zo goed is.

De volgende dag was een lange dag in de trein. We gingen van Bandung naar Yogjakarta, en dat is 8 uur reizen met de trein. Ik zat gelukkig naast Tina en we hebben superveel gekletst over vanalles en nog wat :). Toen we aankwamen in yogjakarta hebben we ingecheckt in het hotel en ja: er was een ZWEMBAD. dat was echt heel fijn want het weer is hier heel warm, dus je zweet zo ontzettend veel en dat is echt vies. Ik vind yogjakarta tot nu toe de leukste stad die we bezocht hebben, het is niet zo druk en er zijn heel veel leuke pubs en cafeetjes die de stad heel gezellig maken. En iets wat ook niet onbelangrijk is: ze hebben westers eten :D zoals friet, hamburgers, pasta! Omg ik was daar zo aan toe na al die rijst en noedels bij je ontbijt, lunch en avondeten haha. Maar toen we dus ingechekt hadden gingen we eten en daarna heb ik nog even gezwommen en toen was het alweer tijd om te gaan slapen. Een deel van de groep ging nog iets drinken maar ik was moe dus ging terug naar t hotel, want de volgende dag stond een zware dag op het programma.

We zijn alweer bij dag 6! In principe hebben we alleen maar vrije tijd in yogjakarta, maar er zijn heel veel optionele activiteiten die je kunt doen. Andrew vraagt de dag ervoor of je zo'n activiteit wil doen en dan regelt hij het vervoer en de activiteit. Het kost wel extra geld natuurlijk, maar dat heb ik er graag voor over want ik wil zoveel mogelijk doen, zolang ik het volhoud. Deze dag kon je dus gaan canyonen. Ik besloot om mee te gaan en met we waren met 9 mensen. Canyonen is een soort abseilen van een rots. We moesten om zeven uur vertrekken en na een rit van twee uur, die echt mega hobbelig was, kwamen we aan op de locatie. Het was echt super vet, je kreeg eerst regenlaarsen van hen, want t zou heel modderig zijn. Toen liepen we naar de plek waar het abseilen zou beginnen. Het was alleen niet echt abseilen zoals we in Nederland kennen. We werden vastgemaakt aan een touw met van die bindings kabels en dan werd je per tweetal naar beneden gelaten. Je hoefde zelf dus niks te doen, maar t was alsnog heel leuk. We gingen 60 meter naar beneden en daar was een grote grot. De weg naar de grot toe was inderdaad echt super modderig en glad en ook best gevaarlijk, maar het was het helemaal waard. Toen we in de grot waren, liepen we naar een plek waar een groot gat boven ons zat, waardoor het licht viel. Dit was ook de reden dat we zo vroeg weg moesten, omdat we dan op tijd waren voor de zonnestralen die precies door het gat vielen op de plek waar wij stonden. We hebben hier een uurtje gezeten en foto's gemaakt en toen gingen we weer terug naar boven. De terugweg was nog veel zwaarder dan de heenweg want je moest echt klimmen terwijl het zo glad was haha. Eenmaal terug bij de plek waar we geland waren met t abseilen, werden we ook weer omhoog getrokken. Heel bijzonder trouwens: de mensen uit het dorp hebben ons omhoog getrokken! Zo apart, een groepje van 15 kinderen en mannen hebben ons omhoog getrokken en in t begin ook naar beneden gelaten! Echt onvoorstelbaar. Toen we boven waren kregen we lunch en daarna zijn we weer terug gegaan naar het hotel waar we de middag vrij hadden. Van de grot en het abseilen heb ik niet echt foto's op mn telefoon want die nam ik niet mee naar beneden, dus die kunnen jullie zien als ik terug ben. Ik heb er een paar die ik zal plaatsen. Eenmaal in het hotel aangekomen was ik zo moe dat ik even heb geslapen. Toen ik wakker werd was het alweer 6 uur en ging ik opfrissen voor het avondeten. Wederom gingen we naar een restaurant waar ze westers eten hadden en dit was nog veel beter: ze hadden een all you can eat BBQ!!! Omg mijn avond was perfect haha. Natuurlijk ging ik voor de bbq ( je kon namelijk ook gewoon van de kaart bestellen) en het was heel lekker. Het is hier zo goedkoop, want ik heb hiervoor 7 euro betaald! Na het avondeten ging ik dit keer wel mee iets drinken met de groep. Dit was echt super gezellig en ze hebben hier hele leuke cafeetjes, waar ze goede muziek draaien! Heel toevallig trouwens, bij het canyonen kwam ik twee Nederlandse mensen tegen, dus beetje staan kletsen en die waren s avonds in hetzelfde restaurant eten als ons haha.

Dag 7: vandaag hebben we twee tempels bezocht! De Borobudur, de grootste boeddhistische tempel van de wereld, en de Prambanan, een hindoeïstische tempel. Eerst gingen we naar de Borobudur en dit was zo indrukwekkend en mooi! Alleen wat jammer was, was dat het echt intens heet was, de zon scheen constant op je en er was weinig schaduw. Maar we kregen een rondleiding en daarna nog even vrije tijd. De borobudur bestaat uit 10 lagen, en op iedere laag kun je rondlopen behalve op laag 10. Deze is niet toegankelijk voor mensen, deze is alleen voor goden. Dus wij kunnen tot laag 9 lopen, en hier moet je 3 rondjes om het gebouw lopen, kloksgewijs, en daarna mag je een wens doen. Nadat we de Borobudur hebben bezocht, reden we naar het hotel en dropten we de mensen af die alleen naar de Borobudur gingen. (Dit was namelijk weer een optionele activiteit ). Wij reden verder naar de Prambanan, en deze tempel was ook heel mooi, maar niet zo groot als de Borobudur. Deze tempel is een paar jaar geleden bij een aardbeving voor een deel ingestort, en nu zijn ze nog steeds bezig met restaureren. Hier zijn we niet super lang gebleven want het was een lange dag en iedereen was echt super moe. Dus we gingen terug naar het hotel en net heb ik even gezwommen en zo gaan we met een kleine groepje avondeten:) dit keer niet met de hele groep.

Zo, dit waren mijn avonturen van de afgelopen dagen! Het is zo ontzettend mooi hier, ik weet nu al dat dit een van de mooiste, indrukwekkendste en meest inspirerende reis van heel mijn leven gaat worden. De mensen hier zijn echt super aardig en het is heel leuk om met hen te kletsen. Ze spreken goed Engels en zijn altijd vrolijk, ondanks dat sommige mensen heel weinig hebben.

Ik hoop dat jullie het verhaal leuk vonden. Morgen gaan we naar een andere plaats en nog een tempel bezoeken met watervallen! Ik heb er zin in. Tot over een paar dagen!!